Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Thursday, March 3, 2011

Teknik Perahan Susu mengunakan Tangan @ Mermet

Baru-baru ini aku terserempak dengan sorg rakan PA yang baru sahaja naik bekerja setelah 3 bulan cuti bersalin. Namanya Ida, ibu kepada Riqz Fateh..

Riqz Fateh : adoi mulatnye awak....
 Korang tengok...bulat tak die...huhu..semangat..shifaa pun lum smpi tahap nieh...hihihi...Dari cerita ibu die...Riqz hanya menikmati Air Susu Ibu (ASi) sepenuhnya..tiada FM...bagus la..mmg aku galakkan deme nie BF..ase kalo jumpe ibu-ibu yang fully BF nie, sonok nak bercerita..hihihi..

Riqz ngan Mommy die..
Dalam borak-borak dan gosip-gosip sebab dh lame tak jumpe tu, aku tanya dia menggunakan BP ape... Dan dengan seloroh die berkata cara MERMET....What!!!!...twicely aku tanye die n she say yups...then tanye lagi..every session, purata dia akan mendapat sekurang2nya 7 hingga 8oz ..Wow!!!!..i can believe it...aku mmg tak menyangka, hanya dengan mermet die mampu mendapat hasil seperti mengunakan BP...Tapi perbualan kami tak lama kerana asben die pun sampai...


Pengalaman aku pula...ketika Confinement Period dulu..dalam hari ke4, 5, 6 camtu, Breast bengkak, susu banyak, lubang tersumbat, shifaa tak pandai sucking sebab bengkak sangat sampai luka-luka nipple..Kakak datang membantu aku untuk mengurangkan sakit hati di dada bengkak dengan cara mermet..die bantu, die buatkan manakala aku pula cuba untuk pam breast sebelah kiri dengan BP LIttle Bean (aku tak suggest la..baik korg beli spectra3..-Terbaeekkk)..

Sambil mengepam...sambil di'mermet' oleh kak ku...adoi...kemain sakit (mayb sebab bengkak serta tak berapa mahir lagi) kakakku perah.. Dahla waktu tue Kolostrum tgh produce...menages2 jugak la...Mase tue mmg terase...betapa kurangnya ilmu didada untuk menjadi seorg ibu yang cute...tapi dengan sokongan dan dorongan kakak,Alhamdulilah aku dapat atasinya..

Aku salute aka tabik spring la pade deme yg berjaya memerah dgn cara mermet...walau aku ade experience tak seberapa itu, tp ia masih lagi tidak memberi rangsangan pada aku untuk melakukan secara terus menerus...mungkin kalo dh desperate kot baru leh buat..hhihihi...` 


Apa itu Mermet ?

Mermet ialah teknik memerah ASI dengan mengunakan tangan.

BILA MERMET BOLEH DILAKUKAN? 
  • ibu yang baru lepas bersalin tetapi baby berjauhan kerana kes kecemasan
  • ibu belum membeli pam
  • breast penuh atau bengkak
  • pam tertinggal di rumah (emergency @ terlupa)
  • nak tingkatkan production susu (3jam sekali)
  • pam yang dibeli tidak sesuai dan menyakitkan payudara ibu
  • ibu nak menyapu susu bagi menyembuhkan nipple bagi kes nipple crack

Dan ini adalah cara-cara memerah secara MERMET. Pinjam note dari kak suraya..model die pun bagus..huhuhu...

  

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...