Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Tuesday, April 19, 2011

Ibu masih boleh menyusukan anaknya walaupun demam

mmg xlarat..dh 4hari aku demam..shifaa plak makin mentel...nak melekat jer...tak kasi can ibu die nak rehat lgsg...paling kritikal semalam... bila aku ase tak tahan sgt...dh la bdua je ngn die kt umah...merengek2 nak melekat jer..selalu idak la cam ginie..cuba thinking positif...growth sprut mayb...huhu...

Malam tadi shifaa telah menunjukkan satu pangai baru...kul 3 pagi die mengamuk2...ayahnye pujuk tak mo jugak..dh didodoi, dipujuk...mana maunye die diam...huhu..tapi aku dh tau sebab ape die ngamuk...Nak dijadikan cite..mlm tadi aku makan ubat terus ngantok tak ingat..mamai2 gak nyusukan die...tapi kerap je tjage sebab die nak nyusu...agaknye die minum tak puas pahtue bising2..aku tengok kan die je..tak gerak2 pun..tetibe die ngamuk..huhuhu..tak pasal2 ngan ayah sekali bangun pujuk..idak jugak die maunye..aku pujuk pun die takmo gak memula..keras2 badan..tanda protes..hikhikhik..suakan teeeetttt...terus diam n tido...dh pagi2 kene lecture ngan en. suami...wah..wah..shifaa..dh pandai ngamuk2 yer..

tapi sepanjang aku demam..shifaa asek nak melekat jer..tak kira la ape juga waktu dan tempat..botol dh reject dh...ngah2 bf, ade plak selingan suara2 ajak borak plak..haaaiiii..memacam...pahtue tangan tue pandai je grib baju..lau ibunye alihkan tgn terus bulat matenye tjage...


memula tue ase was-was jugak nak bfkan die dlm keadaan demam..bdn dh panas tentu2..breast pun panas...bengkak pun ye..tapi sebab shifaa asek melekat jer...tade la bengkak smpi meleleh2...lgsg tak dan nak pump...baru nak pump je shifaa dh rengek nak susu..siap lapik ngan tuala kalo nak nyusukan die..panas bdn...ade kwn2 ckp, sumtime mummy demam, anak takmo bfeed..tapi shifaa nie lg sonok ade la..nk melekat jer..


sedikit info berkaitan persoalan BOLEHKAH IBU MENYUSUKAN ANAK KETIKA DEMAM?

source : AdamamaAyah


Biasanya ibu mendapat demam apabila dia dijangkiti oleh sebarang patogen seperti virus, kuman, ataupun parasit. Namun, jangkitan yang paling biasa dihadapi adalah jangkitan virus dan menyebabkan ibu menghidapi demam selesema ataupun ‘flu’. Seringkali ibu yang menyusu tertanya – tanya samada bolehkah dia terus menyusu apabila dia demam? Adakah susunya turut dijangkiti oleh virus itu dan meresap ke dalam bayi melalui susu ibu itu? Jika dia mengambil sebarang ubat demam, adakah ubat itu akan masuk ke dalam susu ibu dan bolehkah dia meneruskan penyusuannya ketika ubat itu diambil? Dan yang paling penting, PERLUKAH IBU MEMBERHENTIKAN PENYUSUAN ITU? Persoalan demi persoalan ini menyebabkan ada sesetengah ibu yang memberhentikan terus penyusuannya kerana dia risau akan kesihatan bayi yang disusuinya.

Sebenarnya, apabila ibu itu demam, secara automatik badannya akan mula menghasilkan antibodi – antibodi untuk melawan virus yang menjangkitinya. Paras antibodi di dalam badan ibu akan meningkat secara mendadak dan sebahagian daripada antibodi itu akan turut berkumpul di dalam susu ibu. Ini kerana saiz antibodi yang tersangat kecil membolehkan ia meresap ke dalam susu ibu. Seterusnya antibodi dari ibu itu akan turut diterima oleh bayi apabila dia menyusu. Dengan ini, bayi tersebut turut mendapat perlindungan dari virus yang menjangkiti ibunya melalui antibodi yang dihasilkan oleh ibunya sendiri. Tambahan pula, saiz virus yang besar tidak memungkinkan ia untuk meresap ke dalam susu ibu dan virus itu tidak dapat menjangkiti bayi jika bayi itu mengambil susu ibu. Dengan itu, kita lebih menggalakkan seseorang ibu yang mengalami demam untuk terus menyusukan bayinya.

Sebaliknya, bagi bayi yang tidak menyusu susu ibu, dia lebih berisiko untuk mendapat jangkitan yang sama kerana susu lain tidak mengandungi sebarang antibodi untuk melindungi bayi tersebut. Bayi yang masih kecil dan lemah itu masih tidak mampu untuk menghasilkan antibodi mereka sendiri kerana sistem imun mereka yang belum matang. Penyusuan susu ibu ketika ibu demam dapat membantu bayi untuk meningkatkan sistem imunitinya secara tidak langsung.

Satu faktor penting yang perlu diambil perhatian adalah untuk ibu menjaga kebersihan dirinya ketika dia demam. Ibu perlulah menutupi mulut dengan tuala atau tisu yang bersih ketika batuk ataupun bersin. Seeloknya ibu hendaklah membasuh tangan dengan menggunakan air dan sabun pada setiap kali dia menguruskan bayinya seperti ketika menukar lampin, memberi susu dan juga menidurkan bayi. Ini penting untuk mengurangkan risiko transmisi secara terus virus tersebut dari ibu ke bayi.

Sesungguhnya, jika ibu demam, bayi yang menyusu susu ibu adalah lebih selamat berbanding dengan bayi yang tidak menyusu susu ibu.

kini...tanpa was2 aku menyusukan shifaa....

3 comments:

アヌム ちゃん~~ said...

visit here^^

アヌム ちゃん~~ said...

btw, guna canon kiss x4..and edit gune cs5 and picasa..

emma said...

tq dear....appreciate it...n_n....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...