Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Monday, June 27, 2011

Tak ngintai pun Kene Ketumbit...???

orang-orang tua selalu pesan :
"usah ler ngintai, karang kene ketumbit baru tau."
adakah releven perkara tersebut?

 
seumur hidup aku sehingga la aku mengandungkan shifaa...kali pertama dlm sejarah hidup aku terkena ketumbit..yg bestnyer aku ingat aku kene infection kt mata...berat je mata memandangberair-air matenye..gatalnye kemain bisa...bile pandang bawah terutama sembahyang part sujud ke ruku' ker...mesti rasa cam terjatuh bijik mate nieh..mmg tak tau rupenye itu simptom nak kene ketumbit.

dh merah bawah mata
 ini adalah kali ketiga aku kene...sakit tue tak yah cite la...gatal jer...kejenye nak tenyeh mate jer..abih celak ngan eyeshadow..ilang terus dh...

nampak cam tertimbul kt bawah mata tue?
 kali pertama aku kene,agak lama la jugak..dlm 2minggu..peh..berat ngan sakit pale tol..aku ibaratkan ketumbit ini adalah jerawat jugak..die punye suka la nak tumbuh kt mane2..bengangkan...
itulah ketumbit..
 mulanya anak buah aku kene..idak la aku tegur..tapi dlm hati berkata2..'besonye kakak nyer ketumbit'...mmg kaw...seminggu pas tue aku pun kene...adoyai....moral of the story...jgn sebarangan cakap...

yg putih tue mata ketumbit...
yg 1st kene dulu smpi tkuar nanah die...aku ingat taik mate..upe-upenye nanah die kuar..patut la kemain byk lagi die kuar...ape tak nyer kaler dh same ngan taik mate..huhu..tapi kali nie die tak kuar pun nanah tue..tetibe je surut...aaarrrgggghhhh!!! frust...selagi nanah tue tak kuar..selagi tue la kompem naik lagi..bengang tak...!!!!


apa itu ketumbit ?


Ketumbit atau nama lainnya stye@hardeolum selalunya tumbuh dan naik di kawasan sekitar mata. Ia bercirikan kesakitan, eritema (kemerahan kulit yang disebabkan oleh dilatasi kapilari darah), dan berada setempat (tidak merebak). Hardeolum luar ialah jangkitan atau infeksi setempat yang berlaku di sekitar folikel rambut mata atau bulu mata, Manakala hardeolum dalam berlaku di kelenjar meibomin (kelenjar kecil yang terletak di bawah kelopak mata)

ketumbit


ketumbit


Selalunya ia terjadi disebabkan oleh jangkitan bakteria Staphylococcus aureus . Jika tidak dirawat, komplikasi nya, ianya akan menjadi bertambah teruk sehingga akan menyebabkan jangkitan kedua iaitu blepharitis (inflamasi pada kelopak mata). 

Jadi bagi sesiapa yang ada masalah ketumbit ini, jangan sesekali memandang ringan terhadap sakit ini. Segeralah berjumpa dengan doktor untuk rawatan yang lebih lanjut. Selalunya, jika hardeolum ini dah membesar, ia akan menyebabkan nanah terkumpul dan rawatan untuk ini hanyalah membuat saliran insisi (I&D) untuk membuang nanah dan dibekalkan dengan ubat-ubatan seperti antibiotik dan tahan sakit.


rujukan: http://emedicine.medscape.com/article/798940-overview
source : ketumbit

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...