Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Monday, March 7, 2011

gROwth Sprut @ PeraliHaN Bulan

Diawal kelahiran mmg aku meniti hari bahagia dalam stress..Anak pertama..pengalaman tiada..walau pun bertahun-tahun penah jage anak buah dari baby till dh beso tapi tak sama dengan ibunya sendiri yang menguruskannya.

Aku hanya tahu anak buah aku mengalami peralihan bulan apabila dia  merengek2 luar biasa, demam-demam, fussy...Tetapi apabila aku melalui sendiri pengalaman tersebut ditambah shifaa asyik hendak bergayut sehingga 1-2jam baru tido, kerap sgt menyusu menyebabkan aku sendiri jadi rimas dan meradang (mase nie ilmu tak cukup okeh!!..)..sampai suami aku marahkan aku balik sebab marahkan shifaa dan ayahnye...bile dh cam gitoo..tetibe tersedar.. kenapa perlu marahkan si kecil ini..mana die tau ape-ape..dia hanye nak menikmati susu ibu sahaja..kdg2 ase bodoh sebab boleh termarahkan si kecil ini..

Growth Sprut adalah waktu di mana bayi anda memerlukan lebih susu dari permintaan biasa untuk tumbesaran fizikal dan skills (seperti merangkak, berpusing setempat,membebel berbual dan tersenyum).

Kebiasaanya ia berlaku semasa usia baby 7-10 hari, 2-3 minggu, 4-6 minggu, 3 bulan, 4 bulan, 6 bulan and 9 bulan (berbeza mengikut baby anda – more and less).

Growth Sprut akan berterusan sehingga bayi anda menjadi toddler dan seterusnya teenagers.


 
So kalo baby anda tetibe je menjadi fussy..meragam...anda tahu bahawa baby anda sedang mengalami peralihan bulan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...