Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Thursday, March 31, 2011

rumah Kene Pecah Masuk kali pertama & ke2

Entry nie dh lame nak buat.tapi sebab aku tade keinginan nak bercerita, baru sekarang la nak post...


kes Pertama 15 Januari 2011

Perkara nie berlaku mase minggu pertama aku naik kerja setelah cuti bersalin selama 2bulan...kejadian bermula dari kehilangan kunci pendua oleh en.suami...selalu die tercicir kt umah tp pueh mencari tak jumpe...ralatnye aku mase itu ialah tak tukar kunci mangga (kalo tak tukar pun die boleh masuk gak cam kes 2 berlaku) dan jugak buat aduan kt maintainance...

oleh kerana kehilangan kunci tersebut, en.suami kerap meng'check' post box jika ada surat-surat.aku tak menyedari kehilangan barang2 sehingga pada hari jumaat malam, tetiba post box yg terkunci, terbuka...mase tue dh syak sumthim..tapi simpan lagi perasaan..mayb org tue nak trace sape punye owner kunci melalui post box tue..thinking positive tapi memakan diri..

keesokan harinya...en.suami mencari hp cdm olive. beliau menanyakan aku..aku kate tak ambil..tetibe die kate cube duit sumbangan shifaa...aku dh tak sedap hati..cek2..tade..barang2 kemas aku berdekatan dgn duit itu jugak tade..aku rase cam nak nages..sebab...barang2 kemas yg aku nak bagi pada shifaa dh kene curi...hp-hp en.suami sebanyak 2biji pun tade jugak..kamera kesayangan aku..

kamera kesayanganku.. ;(
masa nie menyedari kehilangan
  •  3 biji hp
  • rantai emas
  • 3 bentuk cincin (cincin sendiri, cincin merisik dan cincin tunang)
  • duit sumbangan shifaa (boleh tahan nilainye)
  • camera canon kesayangan aku
p wat report polis...otw lik umah mak, aku dapati dan aku perasan..laptop opis en. suami tade...en.suami dh tepuk dahi.. ;(..gosh!!!...1 persatu baru perasan..en. polis call nak dtg amek gambar kejadian..tapi aku ase cam service die dalam kes pecah umah tak memuaskan hati langsung...juz amek gambar jer..padahal cop jari sane sini kemain banyak lagi..nape aku kate gitoo..sebab depan umah ade pembinaan, jadi umah aku berabuk ler...jadi mmg nampak cop jari tue...

Dalam sibuk2 menanti dak maintainance datang tok tukar kunci grill dan pintu umah, baru aku pasan, rantai tangan shifaa yang baru je aku beli dan tak sempat pakai lagi kt shifaa pun turun lesap...time nieh..meleleh2 sguh air mate aku..aku tak kesah ilang kamera, hp..atau menda2 lain..tapi paling aku ralat duit sumbangan shifaa dan barang kemas2 untuk shifaa..yg lesap..budak baru muncul kt dunia..baru nak bagi harta kt dia tapi lum kesampaian lagi..malam tue jugak buat report bersabit tambahan item.
  • laptop
  • rantai tangan
anggaran kerugian sekitar rm8k stgh cam gitoo la...

naik kije ari senin, aku terus wat report kat BPH plak..wat report dan mohon pertingkatkan lagi keselamatan di kawasan itu dan serahkan kunci pendua yg baru kepada BPH.

akibat dari itu, seminggu aku tak balik rumah..duk umah mak..tapi aku bsyukur sebab kami sekuarga selamat...tapi bile tengok muka shifaa..ase sayu sgt...kenangkan barang2 milik dia..

abah cakap..sabarlah..ini dugaan untuk kami sekuarga..tapi ingat..1 barang kita hilang, Allah ganti 10..jadi, redha apa yang berlaku..aku pegang kata2 abah itu..

bile dh lik umah presint 5 tue..mmg ade ase takut2 lagi..even ada en.suami pun same...trase2 cam ade orang lain kt umah tue..dh tade home sweet home dh...amek masa jugak la aku sekuarga nak pulih dari trauma tue..

kes kedua 10 Mac 2011

sedang famili aku sibuk2 nak uruskan kak ipar konvo kt PD, mereka bermalam kt sana..tinggal 2 org adik perempuan aku kat umah mak..risau ngan keselamatan mereka, aku ajak en.suami tido umah mak teman deme bdua..hampir 3hari dirumah mak, petang selepas waktu kije, kami bdua balik ke umah untuk mengambil baju dan brg2 shifaa memandang abah maklum die akan tiba lewat malam dan abang2 tidak balik ke pinggiran..mereka ade meeting rumah burung di johor.

tiba di lobi presint 5, aku ternampak Mimie dan lgsg brborak serta mengucapkan tahniah kerana baru sahaja mengandung (lame deme bdua tgu)..sambil2 borak, en.suami naik dulu ke umah..pas abih borak..aku naik dan tetiba aku nampak muka en.suami dgn muka terkejut dan menyatakan rumah dipecah masuk lagi aku dengar je terus berderau hati...risau jika ada apa-apa yg ilang..

cite en.suami..

'mase abg ngah otw ke umah, abg leka pandang kiri kanan..pahtue tibe depan umah, tengok pintu grill utama terbuka..abg ingat abg salah umah...pahtu tengok alamat dh betoi dh..terus jantung berdegup laju (yg nie aku tambah..huhu), ah sudah....kene pecah lagi..abg tolak pintu utama..tak boleh..abg dapati, masa sampai tue..pintu grill terbuka luas, lubang mangga dh patah kesan kene umpil pahtu tengok kt rumah kunci kt pintu utama ada kesan umpilan dan penutup rumah kunci tue die campak kt dalam kasut.'

aku agak pencuri tue umpil kai kuku kambing..abih patah lubang mangga tue...kuang ajaq!!!


  aku suspek org yg sama pernah pecah masuk umah aku yg dulu..agaknye deme dh joli sakan berjudi, pahtu kalah judi, dtg umah aku balik nak mencuri lagi..kurang ajar betol la.!!!!!.......

aku tekad tanye jiran depan umah aku...jiran depan kate, mase pegi kije pagi tadi tengok pintu pagar tue tertutup lagi..pahtu lik umah dlm kul 5 cam gitoo tetiba terbuka..ingat aku sekuarga dh lik..upenye belum..jiran kanan aku plak kate kebetulan die cuti sebab anaknye kene chicken pox jadi pada ari kejadian jam 2ptg die nak turun ke kedai, tetiba tengok pintu pagar terbuka..dia ingat jugak kami sekuarga balik kije awl tapi kami tak dak diumah tue..aku jangka pencuri tue datang sekitar thari gitoo die buat projek nieh..
yg aku bengang, dak maintainance tue kate die ade wat rondaan jam 9pg, 12-1ptg, 3ptg...kalo deme ade wat rondaan mesti umah aku dh ditrace awal...ini tidak..sehingga kami lik umah tue jam 7ptg pun maseh lagi tnganga...tipu ke deme nieh...itu security guard kat bwh tue pun makan gaji buta..duduk melangut kt pondok tue..bukan nak buat rondaan..keesokannya harinye baru deme welding semula pintu grill tue dan cat krim..

malam tue aku wat report polis..deme amek statement dan panggil untuk siasatan..pahtue waktu nak p amek gmbr kt tmpt kejadian, si polis tue leh kate, mase kes pertama ade amek gambar so kita sabitkan je la kes nie dgn kes yg ptama..jadi awak boleh balik..'...ish..cam g*****g!!!!...tak pasal2 aku mencarut2...deme cam tak amek kesah pun..camne la kes polis byk tertunggak kalau dh perangai anggotanye cam gitoo..mmg tak maju la polis nieh..

keesokan harinya jugak aku wat aduan di BPH dan request untuk pindah umah ikut kelayakan aku iaitu teres kelas E...aku cakap kes pertama tak buat tindakan..kes kedua nieh aku nak pindah umah...mak aku kate umah tue DH JATUH PENCURI maksudnye umah tue dh di
aim pencuri..dh tak selamat dh..kompem dia akan dtg lagi..

kesannye, aku duk umah  mak aku 2hari lagi..weekend tue aku lik presint 5 tapi seh lagi takut2..takut beb pepagi buta bangun mengepam pahtu terase2 cam ade orang asing kt umah tue..nebes jer...

note : sehingga ke hari ini...mood trauma itu maseh ada lagi..hanya tawakal kepada allah taa'la...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...