Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Tuesday, August 2, 2011

Sambal Tumis Petai Ikan Bilis


haru tol tengok gambar makanan time bulan pose nieh...oh ye..ibarat kat abg stalker..jage mate dan telinga..telinga dah jage...mate nie pun jge jugak..korg jgn salah faham plak..bukan niat aku nak 'mencuci mata' dgn melihat makanan2 nieh..tapi..sebab...aku ngah pening nak masak ape utk esok nieh...hahah..kene la cari menu2 yg menarik dulu kt net nie sebelum acara ketuk mengetuk periuk dan kuali berlangsung....en.suami tak suka mlm luar beb..tak suka..lagi2 ade shifaa nieh...kem salam la...~nak ajak g bazar pun die tak mo~ggrr..*sigh*...

ok..setelah aku BW blog makanan nieh..paling terliuq...~asghafirullah~ mengucap semula..ingat niat anda yer!!!...huhu...aku tingin nak masak nie ha.....

Sambal Tumis Petai Ikan Bilis

bahan-bahan
10 bwg merah
1 bwg putih
2 genggam ikan bilis
cili kisar - ikut suka nak byk mana
sgenggam petai -buang kulit putih
1 cawan air asam jawa
garam n gula sckupnya
 
cara memasaknya
  1. tumis bwg merah n putih yg tlh d tumbuk shingga naik bau.
  2. masukkn cili kisar kacau gan api yg plahan. lagi lama masak smbal lagi sedap rasanya :)
  3. masukkn ikan bilis.
  4. agak2 dh terbit minyak masukkn petai, garam, air asam jawa n gula.
  5. masak shingga sambal mdidih.
mudah bukan..senang je...glupp!!!...terliuq lagi..adoi..

oh ye selalu yg masak sambal nie kak2 ipar aku nie..dorg masak sedap sgt.. dan aku tak makan petai pun...yg tegar memakan petai adalah en.suami...Biase la.. org perak.. mesti ade petai..kalo tade petai tak sah..tapi esok aku tak masukkan petai la..hahahaha..makruh beb makan time bulan pose nieh...

note : kenapa aku cakap aku nak masak esok...huhu...sebab rinie baru la nak buka pose ngan mak abah kt pinggiran putra nun..lalalalal...mak jap g akak smpi yer...semalam busy..siapkan tempahan apam..

3 comments:

ebob said...

idea2...hehehehe ;)

ZaNa aDieyZa said...

yummy!

Abang Stalker said...

mkn sambal ni dgn ubi rebus ptg2 smbil minum kopi sodap ni. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...