Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Monday, August 22, 2011

Seorang Lelaki Complaint Tentang Azan di Outlet McDonalds

Tindakan Alex Chang telah mengundang kemarahan umat islam apabila dia mempersoalkan mengapa outlet memasang azan ketika beliau sedang menikmati makan malam (waktu berbuka puasa bagi umat islam). malah dgn sinis dia menyatakan bolehkah die mintak utk memainkan Buddhisme menyanyi pada hari ARts?..

Even kenyataan Alex Chang sekadar memberitahu bahawa dia merasa terganggu utk menikmati makan malam, ade juga komen yg lain2 menyatakan bahawa jika tidak suka mendengarnya, sila dtg pada waktu lain selain waktu berbuka umat islam.

selang tidak berapa lama alex telah meminta maaf bahawa beliau bukan ingin bersikap perkauman atau racist tetapi sekadar bertanya...

oh alex cara awak itu bukan bertanya tetapi menyindir...jgn jadikan perkara sensitif seperti ini sebagai perkara yg ringan tetapi ianya sgt terkesan di dalam hati umat islam...

--------------------------------------------

NEWS FROM YAHOO SINGAPORE



Seorang lelaki telah membuat debat panas di Facebook selepas dia Hantar komen yang mempersoalkan mengapa McDonalds dibenarkan solat Islam untuk dimainkan di salah satu restoran.
Debat bermula pada Khamis lepas apabila seorang lelaki dikenali sebagai Alex Chang telah menghantar komen di Dinding Facebook McDonalds.Dia mempersoalkan mengapa pihak McD segera memainkan azan semasa makan malam di restoran tersebut dan 'Bolehkah saya memohon untuk bermain Buddhisme menyanyi pada hari Arts? Sila nasihat," katanya dgn sinis.
Chang juga tidak menyatakan outlet Mcd yang mana dan Chang berkerja dgn Sing Tel.
This was the exchange which took place when Alex Chang first posted his comments on the McDonald's Facebook wall.
debat Alex Chang

Pada 1 kenyataan pada hari Jumaat oleh Facebook McD tersebut, mereka menegaskan bahawa ia menghormati semua kaum dan agama sama-sama, sambil menambah bahawa ia telah mengeluarkan beberapa catatan dari dinding.
"Kami berharap semua orang memahami bahawa kita telah mengeluarkan beberapa Komen dinding pada halaman kami dan menggalakkan semua peminat Facebook kita menghormati antara satu sama lain," katanya.
Alex Chang Meminta Maaf

"Kami kecewa dengan kenyataan pekerja2 kami baru-baru ini menyiarkan komen yang dilihat tidak sesuai dan kami telah kaunseling dia," katanya.


Dua jam selepas McDonald Hantar kenyataan itu, Chang mengeluarkan satu permohonan maaf untuk komen, mengatakan bahawa ia tidak bertujuan untuk menjadi "perkauman".
"Saya ingin memohon maaf kerana komen yang dipaparkan di laman web McDonald.Ia tidak bertujuan untuk menjadi kata-kata perkauman yang telah tersinggung begitu ramai orang termasuk rakan-rakan Melayu kita. Maaf atas kejahilan saya, "katanya.
Sementara itu dalam satu kenyataan berasingan pada halaman Facebook-nya, SingTel menekankan bahawa mereka adalah Majikan yg mempunyai tenaga kerja yang pelbagai dan berbilang budaya.
"Kita mempunyai nilai-nilai syarikat dan garis panduan yang jelas dan tidak bertolak ansur dengan diskriminasi. Secara peribadi, pekerja kami bertanggungjawab di atas pendapat peribadi mereka .
SingTel tidak dapat dihubungi ketika dihubungi oleh Yahoo! Singapore.
Kenyataan beliau mengenai isu tersebut telah menarik beberapa komen yang menjelaskan bahawa azan  tersebut dikeudarakan membolehkan orang Islam berbuka puasa. Sebagai tindak balas, Chang berkata, "Tidak cuba untuk menghormati. Tetapi merengsa sedikit semasa makan malam. Tidak menghormati agama lain (s) sama sekali."
"By the way, anda boleh bertolak ansur jika mereka bermain Buddha berbunyi di restoran?" katanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...