Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru Warga Pendidik

Setiap tahun tarikh 16 mei merupakan tarikh keramat untuk majlis Hari Guru...kalau kat sekolah nieh..sonok je..ade memacam majlis buat utk cikgu2..pahtu siap bagi adiah..balut2...pahtue serah reramai...byk adiah cekgu2 kt sekolah tue akan time..hahaha...aku pun tak ingat dulu aku penah bagi ape kt cekgu aku..tapi aku bg aku...memberi kejayaan kepada cekgu2 adalah hadiah yg paling terbaik utk mereka...n_n..

aku ade cikgu favourite...cikgu2 nie aku syg sgt..byk membantu memberi motivasi kepada aku dan aku sentiasa mengingati mereka...even dh kawen pun...tapi tak sempat nak jemput sbb tak jumpe2...huhu...

mase kt sekolah rendah dulu kt Sek Rendah Jalan Peel, KL..cikgu yg paling cool ialah cekgu Mohd Fisol bin Ismail...Cekgu Bm..menjadi guru kelas dan ngajor mase darjah 5...sonok belajar ngan die..uniknye die..sambil ngajar die leh tulis kt papan hitam..dan uniknye lagi..die ade 7 ke 8 jari shj...(ase 7 kot) sbb termesin jari mase die kije kilang buloh tak silap aku..(ingat je aku nieh)..pahtue 2thn kemudian die ngajar adik aku pula..dalam die menulis nama pelajar2nya, smpi turn name adik aku..die tertulis name aku..hahaha..nampak sgt cekgu tingat sayer..hikhikhik..tah mane la cekgu ngajo skg nie..asenye die nie org kedah...

pahtue mse darjah 6, seorg cekgu wanita chinese.........(aku lupe name)....hohohohoho...ajar aku math...sonok giler blaja ngan die..tak penah ngantok n p&p die tak membosankan lgsg...lepas upsr terus die ajar subjek math form 1..giler..hahaha..tapi okey jer..pahtue naik sek men aku dh bosan ngan math sebab dpt cikgu yg jenis nak tanak ajar jer..sedih aku.. ;(smpi skg aku tak terel math..kire aku menci math...)

pahtue aku sambung belajar di sek men di SMK Convent Jalan PEel, KL..sekolah perempuan...cekgu yg paling aku gemari ialah cekgu Lee Swee Eng...die mengajar subjek BM wooo....power giler die ngajar...pahtu subjek lain die ngajor Geografi...die ngajor mmg kaw-kaw nyer..tak dapat  jwb soalan..sila la berdiri..hohohoho... aku tingat ade 1x aku terlibat ngan bola tampar tapi aku urusetia jer...tetibe Cik Lee nie nampak aku...die suh aku msuk kelas..sedangkan latihan belum abih lagi nieh..aku ngan muke muram durja masuk gak ke kelas..stgh jam lagi kelas die plak tue...die masuk..bising2..pah tue die bagi kertas exam...tengok2..peh!!! markah aku paling tinggi dlm kelas..tersengeh2 aku....hahahaha....patutla die panggil suh masuk kelas..upenye nak bitau aku dpt markah tinggi...time kaseh cekgu..hikhik..

memandangkan aku tak suka perkara yg berkaitan ngan math, mase form 4, aku sanggup mintak teknik sebab aku termasuk dlm course Akaun..aku tau..lau aku goon gak..kompem...aku fail...hohohoho..aku pindah ke SM Teknik Port Dickson, PD...guru kelas yg mengajar aku adalah En. Azis Rashid...die sgt baik hati..aku suka ngan cara die mengajar, memberi motivate dgn gambar2 die ketika die sedg melanjutkan pelajaran di Jepun...memandangkan kami duk asrama, ibarat ayah kandung, beliau menganggap kami anak-anak sendiri.. Cekgu Azis ngajar Teori Building Construction dan Amali...hahaha..dlm spm...aku dpt A dlm 2-2 subjek tersebut..ceh wah...


Cekgu Azis Rashid

itulah cekgu2 yg paling aku gemari...kerana didikannya..aku berjaya...rasa kagum jugak ada kerana rata2 rakan2 dikelas aku ade yg agak otai2..mereka dgn sabar melayan karenah murid2nya...

kredit add goggles

kini aku berkhidmat di Kementerian Pelajaran..dikelilingi oleh pegawai-pegawai atasan yang rata-ratanya adalah warga pendidik yg telah berkhidmat lebih dari 30tahun. Selama hampir 5 aku berkhidmat sebagai Pembantu Khas, bersilih ganti aku mendapat bos. Dari Timbalan Pengarah hingga ke Pengarah semuanya jugak dari warga pendidik...

Bos pertama aku adalah Tn. Hj. Abdul Aziz bin Manaf..tak lama aku masuk die pencen dlm Ogos 2006...seorang yg berkaliber serta menitik berat kebajikan pekerja..walau aku hanya berkhidmat dgn die sekejap sahaja.. tapi aku cepat memahami tingkah dan gerak geri die..seorang yg tegas...skg tak silap aku die menjadi Ajk tertinggi Masjid sg. Merab Dalam...kadang rajin gak die datang makan kt kedai BGP..dan kadangkala itu, aku terserempak..malangnye aku tlupa die mase wedding dulu..tapi die kate ok takpe..huhuhu..

2nd bos ialah Y. Bhg. Dato' Zulkifly bin Mohd Wazir. Beliau seorang yg cerewet jugak tapi seronok kerja dgn die..tak kesah tapi mesti siap dan setel segera...orang perak tapi berkahwin dgn org pahang..so, life die more to pahang la..mase nie aku jage die waktu Timbalan selama setahun pahtue kami PA-PA ade wat shuffle PA..so aku berpindah ke bilik Timbalan Pengarah Dasar.

3rd bos ialah En. Suliaman @ Sulaiman Wak. Berasal dari sarawak. cekap dan berkomitmen dalam hal kerja-kerja Dasar especially. now die menjadi Setiausaha SPP selama 2thn. setahun lebih jugak la aku jage die..kerja dgn die sgt mudah. dengan dia lah aku belajar membuat memo yang paling berkesan dgn perkataan2 yg menarik. En. Sulaiman ini bekas Ketua Pemeriksa Kertas Bahasa Melayu SPM...hahaha..bukan calang-calang beb...hihihi...selepas itu die dinaikan pangkat menjadi pengarah di JPWPKL dan JPN Selangor sebelum ke SPP..

4th bos aku ialah Dr. Amin Senin. tapi taklame.. 2minggu jer..hohoho..sebelum aku jadi PA Pengarah...Skg Dr. Amin menjadi Pengarah IAB, Genting.

Ketika aku menjadi PA Pengarah, aku kembali berkhidmat dgn Y. Bhg. Dato' Zulkifly bin Mohd Wazir selama setahun setengah sebelum beliau bersara wajib pada 21 Nov 2010..mase nie tak sempat nak meraikan die sebab aku dh bersalin seminggu awal..hohoho...wish dlm hp jer la...ape pun Dato' saya gembira berkhidmat dengan Dato selama ini. terima kasih atas segala tunjuk ajar...n_n..

n The last one my bos is Y. Bhg. Datuk Haji Isa bin Abu..kecil molek shj bos aku nieh..tapi tegas..lagi2 tegas dalam kewangan sbb die pernah menjadi KPP ketika awal2 aku berkhidmat di BPSH yg dahulu dikenali sebagai Bahagian Sekolah. Kerja dengan beliau pun mudah..make sure kerja setel pada hari ini tanpa tertangguh esok. Beliau  pun akan bersara wajib pada bln Julai nie..aku pun tak tau sape la yg akan menjadi bos aku kali ini.

Pagi ini aku sms bos aku wish selamat Hari Guru. mengucapkan terima kasih kerana mendidik anak-anak malaysia serta mengharapkan majlis tersebut akan berjalan dengan lancar dan beliau membalas ;

''Salam...
Kalau tak jadi Guru, Jadilah ibu yang dedikasi kerana ibu adalah bilik darjah pertama kepada anaknya.
terima kasih.''

terharu sangat beliau reply seperti itu.tersentuh hati sgt. mmg betol ape yg beliau cakap..ibu lah pendidik yg pertama sebelum dia menginjak ke sekolah. didikan pertama ibu, itulah sikap anak-anak yg akan ditunjukkan kepada masyarakat.

Terima kasih Y. Bhg. Datuk.. insyallah saya akan cuba laksanakan selagi saya mampu. nasihat yg sgt2 menyentuh hati saya.

-------------------------------------------------------------------

kepada warga pendidik di pejabat saya dan jugak di luar,

SELAMAT HARI GURU...terima kasih atas jasa kalian ats didikan yg telah kami terima...

kredit add goggles

dari,
ibu Shifaa....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...