Nuffnang Ads

Followers

Nuffnang Ads

Saturday, April 16, 2011

Perubahan Hormon selepas berSalin & VCO

Dah 5bln 5ari aku menjalani kehidupan sebagai seorang ibu...byk perubahan dlm hidup aku sikit-sikit (ase cam banyak..ekekek)schedule pun berubah....banyak gak perubahan hormon berlaku dlm diriku..

Antara yg aku perasan ialah : 

a) Rambut gugur
  •  mase dlm pantang, elok je rambut aku tak gugur...aleh2..abih je pantang..stat gugur..umah aku tue penuh je ngan rambut tiap kali menyapu...tang kt toilet lg takyah cite...kemain byk lg kt lubang air tue..haishh!!!..btambah2 byk bile shifaa dh pandai menyembur..sekali sikat je rambut...dh leh wat wig...tensi gak..smpi ase cam maleh nak cuci rambut..sebab byk je gugur..kt baju, katil, lantai...bsepah2...jenuh mengutip...smpi entry nie ditulis...maseh berlaku agieh...camno nieh....
b) Kulit menjadi sensitif
  •  sensitif tol..jadi oily, kulit dekat ngan kuku cepat tol tjadi cengkam...tumbuh ruam kt badan..pahtu kasar je...



kuku bengkak @ cagu @ cengkam

c) kuku bengkak @ cagu @ kuku cengkam

  • paling menyeksakan tol aku dibuatnye..kena mase 3mgu pas bersalin...kalo kene nieh..die memula tue sakit2 sedap..lelame sakit2..sakit ati..hahaha...nie gara-gara maleh nak potong kuku ibu jari kaki pasai nak tgu lagi abih nifas nak mandi wajib sekali je..maleh nak potong dan asing utk mandi wajib..azabnye subahanallah...pelik sguh memula tue..ase sakit..tekan2 ase sakit bengkak je..tapi tak nampak pun nanah..lame jugak la 2minggu ase sakit gitoo..pahtue ase cam tak tahan lagi sakit tue..sekali potong je kuku kt tmpt bengkak tue...terus kuar nanah tue siap wane kuning merah (aku sendiri pun tak lalu tengoknye)nape gitoo..sebab tiap kali aku tekan2 die tak kuar, upenye dh bleeding sekali kt dlm tue..ingat dh kuar gitoo..dh baik..upenye..tak jugak..bengkak lagih...tak baik lagi..pahtue ibu jari kaki kanan plak kene...pahtue kuku kaki dan tangan silih berganti kene..ase cam bise2 len macam je..tue mesti nak kene...hampir 3bln gak baru recover tapi tak sepenuhnye la..sumtime tkena gak..pobia gak aku...

kalo korg pasan, tengok pipi aku..dh tak gebu &licin cam selalu..uhuk..uhuk...

d) acne & jeragat
  • naik pimples tecik2 kat kiri dan kanan pipi dekat ngan sideburn tueh...walaweh...makin hari makin terase pimples tue membesar..nie dh tumbuh jerawat beso nieh..kt dagu tue dh berkilo2 acne tue tumbuh..kt dahi lagi..black n white head seronok je timbul 1 persatu..
e) kulit kepala kering dan berkelemumur
  • kulit pale pun kering..kerap gatal dan berkelemumur..kalo tak shampoo 2hari..mula la byk timbul..asal garu je pale, gugur kelemumur tueh...pakai shampoo anti ketombe pun tak gak..

f) skin makin gelap
  • skin pun ase cam gelap jer...pahtue tak sekata..kt pipi cerah, kt dahi cam gelap..bawah mate cam btompok2 plak..dh p kije kene kai foundation..lau tak selalu kai cream jer..

h) kaki krem dan bisa
  • selalu kene time pagi2 nak bangun siap2 g kije..pijak je lantai..perghhh!!!!!..kemain bisa menyucuk2 kt tapak kaki..orang kate berat ngan tinggi tak seimbang (BMI)..kalo dh berat 61kg tgi 153cm..itu dikira overweight..(bile den nak kurus nieh)...

i) emosi tak stabil dan cepat letih
  •  part nieh yg paling maleh sekali...agaknye bile tak stabil emosi nieh..cepat letih..balik umah..ase nak tido jer..tapi ngenangkan shifaa..tahan mata gak smpi kul doblas..sok g kije..lesu jer..pahtu..mula la ase tertekan..bile tertekan, mula pening, nak marah, muram la ape la bagai...hurm...working mum mmg sgt mencabar...

Peh!!!! byk giler..siap leh list..huhu....

finally...aku dapati...bahawa sebenarnye diri aku mengalami kekurangan vitamin sebab tue berlaku memacam..and then patutnye aku mengambil jamu or suplement untuk kesihatan aku memandangkan aku adalah seorang ibu yg fully BF... 

Maka dengan itu, aku mula nak berjinak2 dgn suplement Virgin Coconut Oil (VCO) keluaran Catalyst....

VCO

Benefits dia mmg byk..bace la kalo nak tau..antara testimoninya...harap ia dapat membantu aku kembalikan kesegaran yg selama ini aku impikan..ekekekek....





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...